Domov Newsletter Blog Eshop

Sauna - výhody, riziká, hormóny


#1

ako by si opísal účinky saunovania ? mám na mysli najmä výhody a riziká, čo sa týka hormónov a minerálov…

kedy zvykneš saunovať (a kedy určite nie), ako často do týždňa a čo sa tým snažíš docieliť, resp. či sleduješ niečo konkrétne pobytom v saune … ? (niečo ako kompenzácia po otužovaní ? či rovnováha teplo - chlad ?)


#2

Díky za dobrú otázku…

V prvom rade riziká: Do sauny by si určite nemal ísť bez konzultácie s lekárom, ak máš nejaké ochorenie srdcovo-cievneho systému. Samozrejme otvorené rany, infekčné ochorenia a podobné do sauny tiež nepatria.

Okrem toho si myslím že sauna je pre každého výborným doplnkom pre lepšie zdravie a fyzickú kondíciu.

Prečo?

  1. Je to výborný tréning srdcovo-cievneho systému. Roztiahnutie ciev v teple a ich stiahnutie pri následnom ochladení zlepšuje pružnosť ciev. Pružné cievy = menšie riziko vysokého krvného tlaku, čo je jeden z najväčších rizikových faktorov pre SCO.

  2. Je to najlepší nástroj na detoxikáciu aký poznám. Koža je obrovský orgán a potom cez ňu vie telo vylúčiť masívne množstvo toxínov. Pasívne potenie, ktoré zažívaš v saune, je teda veľmi dobrý spôsob ako z tela vyplavovať ťažké kovy, zvyšky plastov a všetky tie sračky ktoré sa do tela dostávajú iba tým že žijeme v prostredí v akom žijeme. Údajne v tomto je lepšie infrasauna.

  3. Zlepšuje imunitu, toleranciu na extrémne teploty a iné druhy stresu. Myslím si však, že to (najlepšie) funguje ak sa po saune poriadne ochladíš, resp. skôr by som túto výhodu pripísal samotnému otužovaniu, ktoré je po saune ľahšie. Nehovorím však o 20 sekundovej vlažnej sprche, ako to robí mnoho ľudí čo vidím vo verejných saunách, ale ideálne vyjsť si priamo do ľadového jazera, ak je taká možnosť.

  4. Je to super nástroj na regeneráciu. Keď si rozbitý po tréningu, sauna je jedna z najlepších vecí, ktoré si môžeš dopriať (spolu s masážou a ľahkým pohybom)

  5. Je to aj výborný oddych a meditácia. Zníženie hladiny kortizolu a zvýšenie endorfínov prospeje každému. Navyše sauna ti zlepší ti aj spánok. Mám to odmerané, vždy po saune spím lepšie.

  6. Zlepšuje kvalitu kože. Najmä aj si zoberieš lufu a starú kožu ošúchaš.

Niektoré z týchto a mnoho ďalších benefitov sa pripisuje takzvaným HSP (heat shock proteins), ktoré sa najviac vylučujú, ako už ich názov napovedá, počas teplotného stresu.

Sauna tiež údajne zvyšuje hladinu rastového hormónu. Zrejme aj to bude jeden z dôvodov, prečo podporuje svalovú regeneráciu.

Čo sa týka minerálov, je dôležité po saune doplniť hlavne elektrolyty. Najviac sa cez pot stráca soľ a draslík, ale aj horčík, zinok a ďalšie.

Čo sa týka mňa, tak v zime som v saune raz za týždeň. Ideál je 3 x za týždeň aspoň jedno 15-20 minútové kolo. Keď budem veľký, tak budem mať saunu aj doma a budem to tak robiť :slight_smile:

Aktuálne chodievam do sauny, kde je možnosť vybehnúť do jazera. Dávam si prvé kolo okolo 15 minút, potom cca 2 minúty v ľadovej vode. Druhé a tretie zvyknem dať aj 20 minút, často s 3-minútovým ochladením.

V lete však chodím oveľa menej často… nie je to totiž “to pravé orechové”. Nedá sa poriadne ochladiť a neláka ma to z tepla do ešte väčšieho tepla :slight_smile:


#3

Cau Majo, mal by si prosim nejaku odpoved aj z pohladu inych “smerov”? Vzdy mi totiz bolo dost cudne, ze na jednej strane otuzovanie a saunovanie preukazatelne je funkcne, clovek ma lepsiu imunitu, je menej casto chory atd (nielen moja vlastna skusenost), na druhej strane vseobecne uznavana tradicna cinska medicina (TCM) povazuje chlad a vlhkost za intruderov a podla nich sa im clovek ma vyhybat a chranit a nie (paradoxne?) sa na to cvicit a trenovat… zaujimave vysvetlenie som pocul na prednaske jedneho lekara (meno uz neviem), ktory sa zaujima zaroven o TCM aj o klasicku medicinu, vraj clovek pri narodeni dostava nieco ako urcenu obmedzenu zasobu energie (specificke nazvy jednotlivych energii si uz nepamatam) a tymto otuzovanim si urcitu energiu udajne viacej mina (spotrebuva) a preto sa podla TCM odporuca bud neotuzovat alebo len ciastocne s mierou a len v iste rocne obdobie… uvadzal aj nejake priklady zo zivota verejne znamych otuzilcov a sportovcov ktori v neskorsom veku udajne trpeli reumou ktora tomu “energeticky zodpoveda”… zaujimal by ma hlavne realny prakticky pohlad na vec, nielen filozofovanie :slight_smile: vdaka, Kamil


#4

(možno aj pre Kamila) pridám aj ja ešte z opačného pohľadu na vec: začal som pridávať studenú / ľadovú sprchu (v zime jazero) pred silovými či intervalovo-rýchlymi pohybmi -vysvetľujem si to cca takto: predvyčerpanie zásob glykogénu, stresové hormony na max, utlmenie zápalov, max sústredenie - sympatický nervový systém pracuje na plné obrátky -> v podstate v štýle pračloveka (Majo oprav ma, ak sa niekde mýlim, alebo daj nejaký koment na tento prístup najmä čo sa týka dlhodobej udržateľnosti a možných úskalí, na ktoré by som mohol natrafiť)

bol som úplne spokojný až na jednu vec: pri častejšom opakovaní mi prestávalo chutiť jesť, prestával som byť hladný (a keď som sa aj odhodlal jesť, tak mi vôbec nechutilo, + stolica bývala riedka, niekedy aj hnačky, raz som aj zvracal)
myslel som si, že saunou to “zvrátim” - dostanem sa z chladu do tepla, telo sa prepne do režimu odpočinok, najem sa a pôjdem znova
na chvíľu pomohlo, no vznikli viaceré otázky: čo v prípade, keď nemám saunu k dispozícií ? (a s ľadovými kúpeľmi nechcem prestať, lebo sa veľa potím a akosi mi “chutí” čoraz viac sa v nej kúpať (samozrejme nie celé dni, ale v rámci osvieženia a vyčistenia hlavy)

skúsil som teda draslík (ktorý vraj ovplyvňuje inzulín), keďže príznaky vyzerali mať jednoznačného spoločného menovateľa, no a zatiaľ po cca 2 týždňoch mám pocit, že som v cieli, pretože prejdem aj stresom a následne po draslíku mám opäť hlad, tým pádom prejdem aj odpočinkom

k tomuto by som ťa Majo poprosil, keby si dal (tu alebo na blog) nejaký krátky manuál k draslíku: ako ho dávkuješ, ako načasuješ (tesne pred jedlom? počas stravovania ? je potrebné ho zapíjať ovocnou šťavou, resp. niečim sladkým (toto sa mi osvedčilo najviac, jednak aj pre chuť a jednak aj s vyvolaním hladu) a ak áno, čo zvykneš používať ? rozpúšťaš ho do vody? + pár krát ma tiež prehnalo -> teda čo spôsobuje tieto hnačky a ako sa im vyhnúť
tiež by ma zaujímalo ako by si malému dieťaťu vysvetlil metabolizmus draslíka a sodíka v tele, čo sa deje v bunkách a ako to vplýva na hormonálnu sústavu ako celok, napr. ak je pravda, že draslík ovplyvňuje vylučovanie inzulínu a teda spôsobí hypoglykémiu - je to tým, že po príjme draslíka sa mi hneď minuli glykogénové zásoby a krvný cukor ? alebo je to tým, že už mám za sebou napr. 12 hodín bez jedla a to, že som prijal draslík, mi iba pomohlo uvedomiť si že vlastne hladujem ? a naopak: bol by som hladný (či mal by som hypoglykémiu), keby som prijal draslík aj potom, čo som sa práve najedol ? (mám na mysli hlavne po príjme sacharidového jedla)

vážne by ma to zaujímalo, lebo doteraz som riešil prevažne stravu a pohyb, minerálom som neprikladal nejaký veľký účinok (len sa natieram magneziom), ale po tejto prvej skúsenosti, kedy som mal po draslíku pocit, akoby mnou prešiel elektrický náboj, zimomriavky, chvenie, tras a potom potenie a obrovský hlad, som hneď zmenil názor

  • niektoí nazývajú draslík aj minerál sily, ako by si nazval ostatné minerály (ak sa dá) - horčík, vápnik a sodík ?

#5

Ako som písal v tomto poste, ja sa uberám skôr pračlovečo-vedeckým smerom. Východné svetonázory určite majú niečo do seba, no pre mňa sú príliš abstraktné. Napríklad silno pochybujem, že v príkladoch ktoré uviedol bola jednoznačná kauzalita (otužovanie = reuma).

Z môjho pračlovečieho hľadiska dáva zmysel aby bol človek otužilý a adaptovaný na chlad. Sauna je skôr taký “biohack”, ktorý je podľa vedy výborným nástrojom na zlepšenie zdravia.


#6

Pedro, riadne si naložil :smiley: Skúsim zodpovedať aspoň časť tvojich otázok…

Čo sa týka prvého odstavca, dával by som hlavne pozor na zranenia. Po otužovaní sa môže veľmi ľahko stať že si natiahneš, alebo utrhneš sval / šľachu. Preto by som minimálne 20 minút trávil zahriatím v štýle nejakej ľahkej “kardio” aktivity. Výhoda je, že takomto období by to malo byť oveľa menšia “námaha” ako bežne.

Čo sa týka toho hladu, tak sa vôbec nečudujem že po poriadnej dávke stresu (otužovanie a HIITko) nie si hladný. Otázka je, ako dlho? Mne po samotnom HIITku niekedy trvá aj 2 hodiny kým začnem mať chuť jesť a podľa mňa to je normálne.

Počul som už prípad, že sa človek z otužovania “posral” keď to prehnal, ale neviem to nejako zdôvodniť inak ako “zo stresu”. Vracanie po tréningu je tiež celkom bežné, pokiaľ to poriadne vyhrotíš.

Draslík odporúčam hlavne s jedlom, kvôli možnej hypoglykémií keď ho užiješ na prázdny žalúdok. V skratke si myslím že ide o klasický efekt inzulínu - glukóza sa z krvi “uprace” (dúfajme že do svalov) a následne sa nakopne kaskáda hormónov ktorá spôsobí hlad (zrejme v hlavnej úlohe glukagón).

Ešte čo sa týka užívania draslíka, tiež zvykne byť problém priamy kontakt veľkej koncentrácie draslíka so stenou tráviacej sústavy, no to je hlavne problém kapsúl.

Vysvetliť dieťaťu ako funguje draslík v bunkách a ako vplýva na hormonálnu sústavu? :smiley: (Čo sú bunky? Čo je hormonálna sústava?)

V skratke soľ a draslík regulujú hlavne hydratáciu (zadržiavanie vody) v tele. Väčšie výkyvy môžu spôsobiť neporiadok so elektrickou signalizáciou v tele (obe sú to elektrolyty)

Všetky minerály a ich vzťahy som spísal vo svojej knihe Výživa, ktorú práve dokončujem a tam zrejme nájdeš mnoho odpovedí.