Domov Newsletter Blog Eshop

Nadmíra kyslíku - škodlivá?!


#1

V článku týkající se dýchání píšete, že oxidační stres (= degenerativní proces, který způsobuje stárnutí) je způsobený kyslíkem a pokud je ho moc naráz, lze se jím i otrávit.
Jaký je Váš názor na dýchací techniky Wim Hofa (nebo obecně na hyperventilaci)? Nerozporuje si s tím toto tvrzení?

Děkuji.


#2

Áno, zdanlivo ide o úplne opačné prístupy, no nie je to celkom tak. V jednej veci sú odlišné a niečo zas majú spoločné.

V prvom rade by som ale rád ozrejmil, že k toxickej hladine kyslíka sa dýchaním bežného vzduchu nedostaneš. Skôr, ako by sa to stalo, stratíš priveľa CO2 a odpadneš (na WHM kurzoch bežná záležitosť). Toxicita kyslíka sa skôr prejavuje z dlhodobého hľadiska. Je to ako “hrdzavenie” zvnútra. Tento efekt ešte (znie to ako vtip, ale je to true story) podporuje zvýšená hladina železa.

V prípade dýchania ktoré odporúčam aj v Princípoch a v spomínanom článku (v duchu “dýchaj menej”) je hlavná idea zvyšovanie tolerancie na CO2. To má, spolu s naučením správneho dýchacieho vzorca (viac bránicou, menej hrudníkom), z dlhodobého hľadiska efekt zníženého objemu dýchania. V tomto prípade ju dosahujeme tak, že schválne vyvoláme pocit “hladu po dychu” a udržujeme ho 2-3 minúty za jednu session.

WHM má v sebe tiež zabudované zadržiavanie dychu. To tiež vedie k hromadeniu CO2 a tým k zvyšovaniu tolerancie tela.

Obrovský rozdiel je akurát v tom, že pri WHM sa najprv robí hyperventilácia, ktorou sa dramaticky zníži hladina CO2 v krvi. Preto keď po hyperventilácií zadržíš dych, vydržíš oveľa dlhšie. Pointa je však v tom, že táto hyperventilácia je kontrolovaná a hneď po nej nasleduje hypoventilácia. Z dlhodobého hľadiska by teda tiež mala mať podobný účinok.

Naozajstným problémom, ktorý by mali obe metódy dychových cvičení napraviť, je chronická hyperventilácia. Krátkodobá hyperventilácia môže mať aj zaujímavé účinky (dokonca psychadelické, viď holotropné dýchanie), ale to je už na inú debatu :slight_smile: